Jahonts - Tirgo vietnē www.jahonts.com ir iekļauta "melnajā sarakstā"
Biedrība "Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija" (PIAA) informē, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izveidotajā "melnajā sarakstā" iekļauta SIA "Jahonts" (reģ. Nr. 40103109437) par to, ka uzņēmums nav izpildījis uzlikto pienākumu atmaksāt naudu 398,05 EUR apmērā par līguma noteikumiem neatbilstošu gredzenu, neskatoties uz to, ka Patērētāju strīdu risināšanas komisija ir uzlikusi tai par pienākumu to izdarīt.
SIA "Jahonts", kura veic komercdarbību tīmekļa vietnē www.jahonts.com, kā arī virknē veikalu visās Baltijas valstīs, 2019.gada 1.jūlijā pārdeva patērētājai t.s. baltā zelta gredzenu t.i. gredzenu no bālā zelta sakausējuma, kurš ir pārklāts ar rodiju. Tomēr, jau 2019.gada septembrī (mazāk nekā pēc trīs mēnešiem) gredzena pārklājums sāka zaudēt savu kvalitāti un izskatu, tāpēc patērētāja vērsās pie sabiedrības ar iesniegumu, prasot mainīt gredzenu vai izsniegt dāvanu karti. Tomēr sabiedrība norādīja, ka gredzena bojājumi radušies ārēja mehāniska spēka iedarbības rezultātā, neievērojot lietošanas noteikumus, un patērētājai piedāvāja tikai gredzena remontu, atjaunojot nogājušo rodija pārklājumu.
Izvērtējot lietas materiālus, Komisija konstatēja, ka sabiedrība rekomendēja citam patērētājam atjaunot gredzenu pārklājumu reizi gadā un, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs 2020.gada 6.marta vēstulē ir norādījis sabiedrībai, ka pirms gredzena iegādes tā nav sniegusi šajā lietā iesaistītajai patērētājai informāciju par nepieciešamību atjaunot gredzena rodija pārklājumu reizi gadā. Sabiedrība nav sniegusi skaidrojumu informācijas nesniegšanai vai apstrīdējusi tās sniegšanas nepieciešamību. Tādējādi Komisija secināja pirms gredzena iegādes patērētājai netika sniegta informācija par nepieciešamību periodiski atjaunot rodija pārklājumu iegādādam baltā zelta gredzenam un tādējādi patērētāja pirms pirkuma izdarīšanas nesaņēma visu informāciju par būtiskām gredzena īpašībām. Ši iemesa dēļ, komisija uzskatīja, ka gredzens neatbilst sniegtajam preces aprakstam un tādēļuzskatāms par līguma noteikumiem neatbilstošu preci.
Ņemot vērā minētos faktus par pārklājuma nenoturību baltā zelta gredzeniem, kā arī to, ka sabiedrība neapstrīd nepieciešamību atjaunot gredzena pārklājumu reizi gadā, Komisija secināja, ka nav objektīva pamata paļauties, ka nomainītais gredzens bez papildu finansiāliem ieguldījumiem (pārklājuma atjaunošanai) atbildīs līguma noteikumiem. Līdz ar to Komisija uzskatīja, ka ir pamatoti uzlikt sabiedrībai par pienākumu atmaksāt patērētājai naudu, kas samaksāta par gredzenu.
"Melnais saraksts" ir izveidots, lai informētu patērētājus par komersantiem, kuri nepilda Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus un, tādējādi, palīdzētu patērētājiem izdarīt izvēli par preces iegādi vai pakalpojuma izmantošanu.
Komentāri (2)
Strīda rezultāts starp SIA “Jahonts” un kādu pircēju diemžēl beidzies ne tikai ar uzņēmuma iekļaušanu Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izveidotā “melnajā sarakstā”, bet arī publisku kaunināšanu un telefoniskiem draudiem “skandālu” izvērst starptautiskā mērogā”, norāda SIA “Jahonts” valdes priekšsēdētājs Vjačeslavs Karjukovs, kurš vērsies Ekonomikas ministrijā, rosinot diskusiju par PTAC un to pārstāvošās Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas rīcības ētiskumu un uzņēmuma iekļaušanas “melnajā sarakstā” pamatotību.
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija, kura, rīkojoties PTAC uzdevumā, ir izplatījusi informāciju par SIA “Jahonts” nonākšanu PTAC “melnajā sarakstā” par to, ka uzņēmums nav izpildījis ieteikuma rakstura lēmumu atmaksāt klientei naudas summu iegādātās preces vērtībā.
Vjačeslavs Karjukovs: “Atzīstu, ka mums ir bijusi strīda situācija ar klienti par iegādāta gredzena bojājumu. Esam piedāvājuši klientei gan dāvanu karti produkta vērtībā (400 EUR), gan arī veikt gredzena labošanu. Diemžēl kliente no mūsu piedāvājumiem atteicās, pieprasot atgriezt naudu. Piekritām tam ar nosacījumu, ka vispirms jāveic neatkarīga ekspertīze gredzenam, lai pārliecinātos, ka šis nav mehānisks bojājums, kas radies klientei gredzenu neuzmanīgi lietojot. Diemžēl pircēja no šīs ekspertīzes ir atteikusies, kā rezultātā strīda risināšanā nonācām strupceļā.”
Neskatoties uz to, ka strīda objektam ar klienti nav veikta neatkarīga ekspertīze, kas noteiktu patieso bojājuma rašanās iemeslu un ļautu PTAC izdarīt objektīvu slēdzienu, pirms vairākiem mēnešiem SIA “Jahonts” ir iekļauts PTAC “melnajā sarakstā”.
Kliente ar sūdzību bija vērsusies PTAC un tā neatkarīga komisija pieņēma ieteikuma rakstura lēmumu uzņēmumam atgriezt klientei naudu preces vērtībā. Ņemot vērā, ka šim lēmumam ir ieteikuma raksturs un uzņēmums tam nepiekrīt, - nauda klientei netika atgriezta, atkārtoti lūdzot veikt neatkarīgu ekspertīzi. Tā rezultātā SIA “Jahonts” tika iekļauts PTAC “melnajā sarakstā”, kur saskaņā ar informāciju PTAC mājas lapā “tiekot publiskoti “negodprātīgi” uzņēmumi”.
V. Karjukovs: “Mani patiesi pārsteidz šāda saraksta izveide valsts institūcijas mājas lapā, iekļaujot un par negodprātīgiem definējot uzņēmumus bez tiesas lēmuma, pamatojoties tikai uz ieteikuma rakstura lēmumu. Turklāt uzņēmumu var “dzēst” no šī saraksta tikai saskaņā ar tiesas lēmumu. Tiesiskā valstī vajadzētu būt pretēji. Taču vēl nepatīkamāku nospiedumu ir atstājusi Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas rīcība, kuras pārstāvis, rīkojoties PTAC uzdevumā, mums ir zvanījis un draudējis uzņēmumu “kārt pie publiska kaunu staba” ne tikai Latvijas, bet starptautiskā līmenī, ja mēs šo lēmumu neizpildīsim.”
Diemžēl arī PTAC pārstāve telefonsarunā uzņēmumam atzina, ka vienīgais veids kā panākt, lai uzņēmumi “labprātīgi” izpildītu komisijas ieteikuma rakstura lēmumu, esot “izdarīt publisku spiedienu”. Atzīstot, ka šī gan neesot pirmā reize, kad “asociācija esot rīkojusies pārāk agresīvi”.
Karjukovs atzīmē, ka katram uzņēmumam, īpaši tiem, kas strādā tirdzniecības un/vai ražošanas nozarēs, regulāri ir jārisina dažādas problēmsituācijas ar saviem klientiem. “Ik mēnesi mūsu uzņēmuma veikalos tiek iegādāti tūkstošiem juvelierizstrādājumu vienību, taču šī viena gadījuma dēļ PTAC burtiski grauj uzņēmuma reputāciju. Diemžēl šobrīd valsts institūcija tērē spēkus, lai kaitētu uzņēmuma reputācijai, kas godprātīgi Latvijā strādā jau vairāk kā 28 gadus, nodarbina 150 Latvijas iedzīvotāju un katru gadu nodokļos valsts budžetā iemaksā simtiem tūkstošiem eiro.“
Karjukovs uzskata, ka PTAC kā Ekonomikas ministrijas pārraudzībā esošai valsts institūcijai nav pieļaujams izveidot, uzturēt un iekļaut uzņēmumus “melnajā sarakstā”, pamatojoties faktiski uz prettiesiskiem lēmumiem. Rezultātā šādā sarakstā var iekļūt ikviens Latvijas uzņēmējs, tā būtiski graujot godprātīgu uzņēmumu reputāciju un apdraudot to nākotnes darbību. Uzņēmējs atzīst, ka PTAC ir nozīmīga loma patērētāju tiesību aizsardzībā, taču jāapzinās, ka jebkura strīda izskatīšana ir arī milzīga atbildība pret uzņēmējdarbības vidē strādājošajiem.
Sakarā ar SIA "Jahonts" valdes priekšsēdētāja Vjačeslava Karjukova apgalvojumiem par PIAA neētisku rīcību 2020.gada 18.decembra publikācijās portālā www.delfi.lv un portālā www.sudzibas.lv, vēlamies informēt, ka neatbilst patiesībai V.Karjukova apgalvojumi par "publisku kaunināšanu un telefoniskiem draudiem izvērst "skandālu" starptautiskā mērogā" un par to, ka PIAA pārstāvis "rīkojoties PTAC uzdevumā, mums ir zvanījis un draudējis uzņēmumu "kārt pie publiska kaunu staba" ne tikai Latvijas, bet starptautiskā līmenī" un aicinam V.Karjukovu pārtraukt šo nepatiesu apgalvojumu izplatīšanu.
Informējam, ka PIAA, ne saziņā ar SIA "Jahonts", ne arī saziņā ar citiem komersantiem nekad neizmantoja draudus, kā arī nelietoja augstāk minēto leksiku un, tādējādi, noraidām apgalvojumus par neētisku rīcību no PIAA puses. Turklāt, PIAA laika periodā no šī gada septembra līdz oktobrim ar e-pasta sarakstes palīdzību sniedza V.Karjukova kungam skaidrojumus saistībā ar viņa iebildumiem par Patērētāju strīdu risināšanas lēmuma saturu. Telefonisku saziņu ar PIAA uzsāka pati SIA "Jahonts" pēc tam, kad PIAA veica pirmās informācijas izplatīšanas darbības, turklāt, pats V.Karjukova kungs šajā telefoniskajā saziņā nepiedalījās.
Vēršam uzmanību, ka PIAA savām publikācijām par "melnajā" sarakstā iekļautajiem komersantiem apzināti izvēlas neitrālu toni, nepauž nosodījumu uzņēmējiem, nekaunina, bet liek uzsvaru uz, mūsuprāt, galveno "melnā" saraksta mērķi - informēt patērētājus par komersantiem, kuri nepilda Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus un, tādējādi, palīdzēt patērētājiem izdarīt uz informāciju balstītu izvēli.
PIAA attiecas ar izpratni pret SIA "Jahonts" neapmierinātību ar Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu, PTAC izveidoto "melno" sarakstu un PIAA veiktajiem informācijas izplatīšanas pasākumiem, tomēr aicina V.Karjukova kungu, izsakot viedokli, turpmāk izvairīties no nepatiesas informācijas izplatīšanas.